niedziela, 3 sierpnia 2014

Szarlotka dietetyczna.

Od tygodnia chodziło za mną jakieś ciacho. Nie nie, nie śledził mnie Brad Pitt. Chodzi o ochotę na coś słodkiego. Dopiero wczoraj mogłam zrealizować mój niecny plan upieczenia jakiejś pychoty. Efekty? Są smakowite! Mam nadzieję, że nie będzie również efektów ubocznych. Postanowiłam nieco odchudzić przepis na tradycyjną szarlotkę i wyrzucić z niego tyle paskudztwa, ile się da. Niestety nie miałam czym zastąpić masła w kruchym spodzie, ale nie można mieć wszystkiego. Jeszcze nad tym pomyślę.



Składniki (tortownica o średnicy 25 cm):

Kruchy spód:
 - 200 g mąki pełnoziarnistej
- 40 g masła
- łyżka miodu (u mnie był już skrystalizowany)
- 2 żółtka
- 3 łyżki gęstego jogurtu naturalnego
- 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia

Masa jabłkowa:

- 800 g obranych jabłek
- 2 łyżeczki miodu
- łyżeczka cynamonu

Pianka:

- 2 białka
- 1/2 łyżeczki cukru waniliowego



Do miski wsypujemy mąkę, miękkie masło i mieszamy. Następnie dodajemy miód, żółtka, jogurt i proszek do pieczenia. Zagniatamy, formujemy kulę i wkładamy do lodówki na 30 minut.

Gdy ciasto będzie chłodzić się w lodówce, my zajmiemy się masa jabłkową. Nie jest to skomplikowana sprawa. Wystarczy obrane jabłka pokroić na cząstki, wrzucić do garnka, dolać odrobinę wody, miodu  i gotować. Jabłka powinny szybko się rozpadać. Trzeba uważać, aby woda nie odparowała, a jabłka nie przypaliły się. Gdy będą już ugotowane, odlewamy lub odparowujemy z nich jak najwięcej soku.. Dodajemy cynamon.

Kruche ciasto układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Podpiekamy w piekarniku przez 20 min. w 180 stopniach. Powinno lekko wyrosnąć. Następnie kładziemy na ciasto masę jabłkową i pokrywamy ją pianą z roztrzepanych z cukrem waniliowym białek. Pieczemy ok. 15 min w 180 stopniach.

2 komentarze:

  1. Super - robię już drugi raz, ale dodałem więcej jabłek i jest jeszcze pyszniejsze :)

    OdpowiedzUsuń